poniedziałek, 29 kwietnia 2013

PRZEDPREMIEROWO: "Odmieniec" Philippa Gregory

Powstało już wiele utworów na temat przemijania. Piosenki, wiersze, a nawet książki. Każda publikacja, zawiera smutną prawdę, gdyż gdzieś w głębi duszy każdy z nas myśli, że jest nieśmiertelny. A tak nie jest. Grunt to nie zapomnieć o osobach, które już odeszły. Każda epoka ma swoje cechy charakterystyczne, problemy, a nawet właściwości, które kolejnym pokoleniom wydawały się  śmieszne.  Czasy średniowiecza wydają się nam po prostu żałosne, ludzie, żyjący w tamtej epoce jacyś tacy nieżyciowi, jednakże ten czas w pełni poświęcony chrześcijaństwu jest po prostu inny od epoki nowożytnej. I w dużej mierze to, stara się nam pokazać Philippa Gregory w swojej najnowszej książce: "Odmieniec".

Po śmierci swojego ojca Izolda ma do wyboru tylko 2 opcje: poślubić mężczyznę, którego nienawidzi lub udać się do klasztoru. Każdy wybór będzie miał swoje skutki, a nastolatka, która przez całe życie mieszkała na zamku nie wie co począć. W końcu decyduje się na zamieszkanie w klasztorze. Kiedy tylko znalazła się w 'domu Bożym' zakonnice zaczęły mieć dziwne wizje, a niektóre siostry lunatykowały, krzyczały, a nawet próbowały uciec z klasztoru. Kiedy sprawa nie była już taka śmieszna i trzeba było rozpocząć jakieś działania do domu przyjeżdża Luca- wysłannik papieski, który ma za zadanie zapobiec końcowi świata, poprzez rozwiązanie wszystkich tajemnic kościoła oraz zlikwidowaniu magicznych istot.



" Dochodzenie można prowadzić na wiele sposobów. Nie trzeba umieć pisać, żeby myśleć. Czasami wystarczy tylko słuchać."

Philippa Gregory urodziła się w Kenii, jednakże mieszkała z rodziną w Anglii, gdzie skończyła historię na Uniwersytecie Sussex.  Jest znaną pisarką, a sławę przyniosła jej powieść "Kochanice króla". Akcja jej powieści toczy się głównie w czasach Tudorów. Jej najnowsza książka - "Odmieniec" -  jest skierowana do młodszych czytelników ( głównie młodzieży). Lektura rozpoczyna cykl  'Zakon ciemności', którego akcja ma miejsce w czasach średniowiecznej Europy.

Już od dawna chciałam przeczytać jakąś książkę tejże autorki. Wiecie co mnie powstrzymywało? Duże strony i małe literki! Naprawdę... Dlatego też, kiedy zobaczyłam w zapowiedziach najnowszą powieść Gregory dla młodzieży myślałam, że spadnę z krzesła! Od tamtej chwili wciąż wracałam myślami do "Odmieńca" i po prostu wiedziałam, że będę musiała przeczytać tę powieść.

Czas akcji, jak już wcześniej wspominałam, to okres średniowiecza. Większość wydarzeń, o których czytamy dzieje się w klasztorze. Cóż, na pierwszy rzut oka jest klimatycznie. Uwielbiam fabułę osadzoną w dalekiej przeszłości, dlatego też czytanie "Odmieńca" sprawiło mi wielką radość. Widać, że autorka posiada dużą wiedzę, na temat opisywanych przez nią czasów, dlatego też dowiadujemy się naprawdę wielu rzeczy o średniowiecznych zwyczajów. Najbardziej spodobało mi się to w jaki sposób autorka ukazała mieszkańców tamtej epoki. Każdy wierzył w Boga, lecz była to dość sztuczna pobożność. Wszystkie sprawy, na które średniowieczny homo sapiens nie znał odpowiedzi, zostały wyjaśnione poprzez występowanie wilkołaków, wampirów i innych nadprzyrodzonych istot. Momentami, takie zachowania bohaterów były po prostu śmieszne, jednakże urzeczywistniały ten klimat średniowiecza.

Bohaterowie wykreowani są w taki sposób, ażeby odzwierciedlali charaktery tamtej epoki. Ciężko mi wybrać jednego głównego bohatera, gdyż zarówno Izolda jak i Luca odegrali bardzo ważną rolę w powieści.  Obie postacie były waleczne, do końca walczyli o swoje prawa. Oczywiście, nie zabrakło wątku miłości głównych bohaterów. Co prawda, w "Odmieńcu" (na szczęście!) był to wątek drugoplanowy i nie 'zaśmiecał' tak akcji. Uczucie było dość dziwne i w sumie ciężko o takie relacji jak o miłości, jednakże ta znajomość zaczęła rozkwitać pod koniec powieści, co sprawiło, że tym bardziej wyczekuję kontynuacji. 

Podsumowując, Gregory dla młodzieży bardzo mnie zachwyciła! "Odmieniec" jest książką klimatyczną i pełną uroku, co więcej akcja opiera się na niekończących się zagadkach, co wręcz uwielbiam. Jedynym minusem były za długie rozdziały, bo książka ma ich ok. 5. A wiadomo jak to jest... Przerwie się lekturę w połowie rozdziału i ciężko jest się potem wdrążyć. W każdym bądź razie już nie narzekam! Powieść jest po prostu fenomenalna, dlatego też z niecierpliwością wyczekuję kontynuacji, a Wam polecam zapoznanie się z "Odmieńcem" !

MOJA OCENA:
9/10

"  Zawsze można poznać ładną dziewczynę po tym, jak chodzi. Ładna dziewczyna kroczy, jakby do niej należał cały świat."

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu egmont !

15 komentarzy:

  1. Muszę w końcu zabrać się za którąś z książek tej autorki, już od bardzo długiego czasu obiecuję sobie, że w końcu przeczytam "Kochanice króla", ale jak na razie nie udało mi się tego zrobić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam Philippę Gregory :) Na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę, ale to muszę ją przeczytać! Od razu w jakiś sposób przypomniała mi się Trylogia Czasu, którą wręcz uwielbiam. :D

    OdpowiedzUsuń
  5. baaaardzo chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Głośno teraz o tej książce, ale ja jakoś nie mam ochoty jej przeczytać :D Nie mam pojęcia czemu. Wszędzie dobre recenzje...

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Również dziś wrzuciłam jej recenzje. Podobała mi się, choć mnie najbardziej urzekły postacie Iszrak i Freize ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam zamiar przeczytać, ale to dopiero jak sprostam moim ksiązkowym zaległością. :>

    OdpowiedzUsuń
  9. Najbardziej wyczekiwana przeze mnie ksiazka :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Philippę Gregory.Mam kilka jej książek i zawsze chętnie do nich wracam.Nie mogę już się doczekać kiedy "Odmieniec" znajdzie się w moich rękach:)

    OdpowiedzUsuń
  11. O zgadzam się z Tobą :) Książka jest naprawdę zacna i chcę kolejny tom!

    OdpowiedzUsuń
  12. B. chętnie ją przeczytam, ale czekam już dwa tygodnie na jej dotarcie...
    Jednak po wszystkich recenzjach i opiniach o wszystkich ksiązkach Pani Philippy, jestem prawie pewna, że i mi się ona spodoba :) I ta okładka, cudowna! :3
    Najleprze jednak, jest to, że jak napisałaś, postacie odzwierciedlają tamte czasy, przez co jeszcze bardziej ciekawi mnie ta powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Może kiedyś się na nią skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo sobie cenię tę autorkę więc na pewno i po tą książkę sięgnę :)
    A przy okazji zapraszam na mojego raczkującego bloga ;)
    http://helenahobby.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń